Peak Oil

Het jaarverslag van Shell, ’s lands grootste olieboer, maakte subtiel melding van een forse daling van de olie-afzet. 10752 vaten per dag in 2005, tegen 12760 vaten per dag in 2004. Dat is een daling van 15%. Aan de winstcijfers is trouwens niets te zien, want die is gewoon gegroeid.

In mei 2000 schreef de bekende VVD-politicus Frits Bolkestein in ingezonden stuk in de Volkskrant over het fenomeen dat erachter ligt: Peak Oil. Het komt erop neer dat de olieproductie op zijn piek is. De druk is een beetje van de ketel en dus komt de olie gewoon minder snel omhoog. De olie is nog lang niet op, nee, we zijn precies halverwege. Algemeen wordt aangenomen dat de piek in 2006 of 2007 zal liggen. Voor Shell lijkt het erop dat de piek in 2004 lag. [toevoeging: In 2010 heeft het International Energy Agency de oliepiek erkend. De piek was in 2006]

In de jaren 70 trad hetzelfde fenomeen al op voor de Amerikaanse olieproductie. De oliebronnen zijn niet leeg, maar geven minder olie. Er worden wel nieuwe bronnen bijgevonden, maar het bijvinden en in productie nemen ervan levert minder op dan het afnemen van de productie op alle andere locaties. We hebben het over tienduizenden bronnen die aan het afnemen zijn. Die paar grote nieuwe die je vindt zetten dan geen zoden aan de dijk.

Wat zijn nu de gevolgen van de piek? Allereerst krijgt u er in de gangbare media niets over te horen, dus de grote bedrijven houden de kennis voor zichzelf. Het doel van Shell is, als je het jaarverslag goed leest, om ook de markt voor “alternatieve” brandstoffen te veroveren, zodat ze ook op lange termijn een business te runnen hebben. Van de Nederlandse overheid of iets dergelijks heb ik nog geen reactie gezien. Ze blijven gewoon snelwegen aanleggen.

De Amerikaanse olieproductie is al in de jaren 70 omlaag gegaan. De dalende trend in de VS ligt een jaar of 35 voor op de wereld als geheel.

De olieprijs is al wat aan het stijgen. Veel mensen vinden benzine nu duur. € 1,30 de liter is veel. Het ligt er maar aan waar je het aan meet. Ik zeg wel eens, om ze op te naaien, dat benzine 30 maal zo duur zal worden als bloemkool. De schaal-indeling die ik gemaakt heb, is nog “mild” voor de benzineprijs. Benzine zal ongeveer 10 maal zo duur zijn als bloemkool. Dit is het uiteindelijke punt waar de prijs stabiel wordt. Anders gezegd, dat evenwicht zal er zeker niet onder liggen.

Het gevolg hiervan is dat het gewoon niet meer te betalen is om met de auto naar je werk te gaan. Dagelijks 30 of 40 km op en neer, alleen in een auto? Dan kan je beter thuisblijven, dan verdien je meer. Mensen zullen carpoolen, twee keer per week op de zaak overnachten, van baan of huis wisselen en uiteindelijk zullen ze zelf op een (lig)fiets stappen.

Ook de verwarming van uw huis gaat goud geld kosten. Hou er maar vast rekening mee dat een groot, duur huis wel mooi lijkt, maar een zuinig huis heeft de toekomst. Ik herinner mij de kastelen, waar je prachtig kunt wonen in de zomer, maar waar het in de winter niet te harden zo koud is. De edelen zaten dan liever lekker in de stad, waar een warm café vlakbij is. Als u op de boerderij zit heeft u geen zorgen. De koeien geven zoveel warmte af dat lekker slapen op de deel pure luxe is.